מקור התמונה: ויקיפדיה

הפלישה לישראל / ד"ר מאור כהן

החרק המוזר הזה שנראה קצת כמו חייזר, נקרא "יקרונית התאנה". החיפושית הזו הגיעה לישראל בטיסה מהאזורים הטרופיים, עוד בשנות ה-50. היקרונית אוהבת לאכול עצי תאנה ומטילה בין ענפיהם את הביצים. הזחלים שבוקעים חודרים מייד לתוך העץ וחופרים בו מנהרות. בבסיס העץ מצטברת נסורת והמחילות המתרחבות מביאות בסופו של דבר להרס של העץ ולמותו. החיפושית ידועה גם כנשכנית לא קטנה וכדאי לשמור מרחק מהצבתות שלה. היא גם יודעת להשמיע קולות מאיימים. מין פולש, שהצליח להתקדם צופנה מהאזורים הטרופיים של קו המשווה, בעקבות עליית הטמפ'. מקור התמונה- ויקפדיה.

היקרונית אינה המין היחיד שפלש לישראל ועשה נזק לחקלאות ולנוף הטבעי. גם חדקונית הדקל האדומה מפילה לקרקע את אחד מהעצים המזוהים עם נופה של הארץ: דקל התמר (קנרי) (על אף שהיא פוגעת גם במינים אחרים של דקלים). הזחלים של החדקונית קודחים חורים המגיעים עד למטר אורך בתוך הגזעים ומביאים לקריסת הנוף שלו ולמותו. החדקונית, גם היא מאופיינת גם האקלים הטרופי והיא הגיעה לארץ מאסיה. החדקונית נמצאת כבר שנים רבות בארץ ונלחמת מלחמה עיקשת מול המדבירים, עד כה בהצלחה מרובה. היא עדיין משגשגת כאן.

אורחת נוספת בלתי קרוייה היא עולה חדשה יחסית, כנימת הצבר (כנימת המגן האצברית) המחסלת עוד אחד מסמלי הארץ הטובה: שיחי הצבר. הכנימה הגיעה מלבנון ועשתה נזק רב לשיחי הצבר הפראיים בישראל ולחקלאות פרי הסברס. לאחרונה נעשה ניסוי בהדברה ביולוגית של הכנימה על ידי ייבוא של חיפושית מקסיקנית הטורפת בהנאה את הכנימות ומצילה את השיח. אך גם החיפושית היא סוג של מין פולש ולא ניתן להעריך אילו נזקים היא עלולה לגרום למינים אחרים של בעלי חיים אנדמיים לישראל.

Facebook
Twitter
Email
LinkedIn

אשליית הזמן והמרחב

פרדוקס של זנון מתאר תחרות ריצה בין אכילס (לוחם מפורסם וגיבור על יווני) לבין צב. אכילס רץ  פי עשר  מהר יותר מן הצב … ולכן

קרא עוד »

וירוסים ומגפות

בשבועות האחרונים עוטפים אותנו דיווחים וידיעות חדשותיות על וירוס הקורונה חדשות לבקרים. נדמה שככל שנוקף הזמן המלחמה מול הוירוס מתעצמת, השפעתו גדלה ותופסת תאוצה בעוד

קרא עוד »