PHOTO JEFF MILLER

בכתבתינו "האם כדאי להשתמש בגנטיקה כדי להכחיד את המלריה", תיארנו שיטת לדילול אוכלוסיית יתושים הידועים בתור מפיצי אחת המחלות הקטלניות בעולם. המלריה קוטלת בכל שנה כמיליון בני אדם, יותר מכל ייצור חי אחר, כולל האדם עצמו. בשנת 2016 מתו כחצי מיליון בני אדם מאירועי אלימות. את המקום השלישי תפס, שוב, חרק, במקרה זה זבוב הצה-צה. במקום הרביעי, עם כ-50,000 מתים בלבד – הנחש. למרות השיפור המשמעותי בשירותי הבריאות, טיפול במקודים נגועים והתקדמות המחקר והטכנולוגיה, מחלות המופצות על ידי יתושים כמו המלריה, קדחת הנילוס המערבי והזיקה, ממשיכות להתפשט לאזורים חדשים, בעיקר בשל שינויי האקלים המהירים, המייצרים עבורם סביבות נוחות להתרבות.

חברה ישראלית בשם Senecio robotics שיכללה את שיטת היתושים העקרים, שיטה שהוכיחה עצמה בעבר כיעילה מאוד בדילול אוכלוסיית היתושים מעבירי המחלות. בשיטה זו משוחררת כמות עצומה של יתושים זכרים עקרים באזור נגוע. מכיוון שהיתושה מזדווגת רק פעם אחת בימי חייה, ההזדווגות עם יתוש עקר היא ערובה לכך שלא יקום דור צאצאים נוסף לזוג, מה שיגרור ירידה דרמטית באוכלוסיית היתושים בתוך שבועות ספורים. שחרור הזכרים העקרים עדיף על פני שחרור נקבות, מכיוון שהן אלה שעוקצות והלכה למעשה אחראיות על הפצת המחלות.

שיטה זו נוסתה בהצלחה בכמה אזורים בעולם כמו בארה"ב, ברזיל, אוסטרליה וסין. האתגר הגדול הוא התמודדות עם כמות גדולה של יתושים ומיונם לזכרים ולנקבות. בעוד הנקבות מושמדות, הזכרים עוברים עיקור. מיון של יתושים נעשה עד היום באופן ידני (מיליוני יתושים לכל אלף תושבים), אבל טכנולוגיה רובוטית מתקדמת כמו זו שפותחה על ידי Senecio robotics, הכוללת כלים לזיהוי תמונה אוינטיליגנציה מלאכותית, מאפשרת לאסוף כמויות גדולות של יתושים זכרים בזמן קצר יחסית. לאחר העיקור מפוזרים היתושים בשטח באמצעות רחפנים וכלי רכב.

 

Facebook
Twitter
Email
LinkedIn

המלחמה על הדבורים

רבות נכתב על היעלמותן של הדבורים, ציר מרכזי בהאבקת פרחים, וכפועל יוצא – בייצור מזון. גם אנחנו התייחסנו לכך בעבר (ראו הפנייה בתחתית המאמר). בשנים

קרא עוד »