על הרי געש, רעידות אדמה וארץ ישראל: האם הסביבה הגיאולוגית בה אנו חיים מסכנת אותנו?

DSCF3614

השבוע (3.7.19), התפרץ הר הגעש סטרומבולי, הנמצא על אי סמוך לחופי איטליה. סטרומבולי הוא אחד מני הרי געש רבים הנמצאים ב-'שכונה' שלנו, יחד עם הר הגעש אתנה בסיציליה, וזוב, הסמוך לנאפולי, וולקנו, וסנטוריני. הרים אלה נחשבים לפעילים (מתפרצים בתדירות קבועה אחת לכמה שנים) או רדומים (לא התפרצו שנים רבות אך הם עתידים להתפרץ). בדרך כלל התפרצויות געשיות של הרים אלה נחשבות לחזקות ולבעלות פוטנציאל לגרום נזק רב ונפגעים. בהתפרצות האחרונה של סטרומבולי נהרג אדם אחד. הרי געש רדומים אלה הם הרים שכבתיים שמתחתם נבנה כיס של מגמה, חלל סלעי שאליו נדחקת מגמה מתוך המעטפת של כדור הארץ וצוברת לחץ רב. כאשר הלחץ גדול מיכולת ההר לבלום בעדו, הוא מתפרץ החוצה בעוצמה רבה בהתפרצות המכונה פירוקלסטית.

התפרצות זו 'יורה' סלעים רותחים, גזים ולבה אל האוויר ומשמידה כל מה שעומד בדרכה. היא יוצרת שורה ארוכה של בעיות כמו שריפות, אפר וולקני המכסה הכל, ואף פוטנציאל התמוטטות של דפנות ההר אל תוך הים, מה שעלול לגרום להיווצרות גל גבוה ועוצמתי הנע במהירות לעבר החוף (צונאמי). גל כזה שנוצר מהתפרצות געשית ופגע לא מזמן בחופי אינדונזיה, קטל באחת כ-400 איש.

איטליה סובלת במיוחד מאירועים גיאולוגיים כמו התפרצויות געשיות ורעידות אדמה, משום שאיטליה, באופן כללי, היא חצי אי היושב על מין מדף יבשתי בתוך הים התיכון המחובר אל יבשת אירופה, אך 'מתחכך' במדף אחר, אפריקאי, הנדחק לכיוונו. 'החיכוך' הוא מה שגורם לאותן רעידות אדמה, ולסדקים אשר מאפשרים עלייה של מגמה מהמעטפת אל מחוץ לקרום כדור הארץ.

אבל רעידות אדמה הן שכיחות באגן הים התיכון ומורגשות בין היתר גם בכרתים, ביוון, בתורכיה, בסוריה וגם בישראל. בישראל, מעבר לרעידות האדמה המוכרות, המתרחשות מדיי פעם, יש הרי געש רדומים ברמת הגולן (הר רם, הר בנטל והר אביטל, חרמונית), הכרמל (כרם מהר"ל), מכתש רמון ובמקומות נוספים. בחלק מהמקומות יש עדיין עדויות לפעילות וולקנית תת קרקעית (חמת גדר, חמי געש) בעלת פוטנציאל התפרצות. לא לדאוג, הסיכוי שנזכה לראות התפרצות געשית בארץ בקרוב הוא אפסי.

רעידות האדמה בישראל הן חלשות והן נרגמות בעיקר בשל הקרבה לשבר הסורי אפריקאי, אותו עמק עצום העובר בינינו לבין ירדן ובוא נמצאים אגם החולה, ימת כינרת וים המלח. שבר זה נמצא בתנועה מתמדת אך הלחץ העלול לגרום לרעידה משמעותית אינו מצטבר בו בשל תנועה ההחלקה של שני הלוחות הטקטוניים בניהם הוא נפער. לכן, גם הסיכוי לרעידת אדמה משמעותית בסדר גודל של רעידות האדמה הפוקדות את יפן ואינדונזיה נראה כקלוש. בכל זאת ידוע כי במחזוריות של מאה שנים, השבר יכול לייצר רעידת אדמה חזקה שעלולה לגרום לנזק משמעותי ואולי אף להרוגים.

החיים באזור געשי או אזור בו יש רעידות אדמה הם, בסופו של דבר, נורמטיביים. הסיציליאנים מקיימים מערכת יחסים סימביוטית עם הר הגעש שלהם המתפרץ לפחות אחת לחצי שנה. כך גם הנאפוליטנים. הם מנטרים את פעילות ההר וערוכים לפינוי ולטיפול. אנחנו רחוקים יחסית ממוקדי האש, וכי שצויין, גם רעידות האדמה בישראל אינן משמעותיות. תקני בנייה מחמירים, תמ"א 38, פינוי בינוי, רשות החירום הלאומית, כל אלה לוקחים בחשבון את הסכנות ומכינים אותנו ליום פקודה. כל אחד, בחלקת האלוהים הקטנה שלו, חייב להיות מודע למצב המבנה בו הוא גר או עובד, ולהיערך בהתאם. מעבר לכך, לא נותר לנו אלא להעריץ ולהנות מכוחו האדיר של הטבע.

בתמונות: הר הוד (אורגון) והר סנט הלנס (וושינגטון סטייט) לאחר ההתפרצות. ההתפרצות שיטחה את ההר, ועוצמת ההדך הפילמה מליוני עצים בייערות מסביב, שהגדמים שלהם נוצרות עד היום. (צילומים: מאור כהן)

Facebook
Twitter
Email
LinkedIn

מדגסקר – חלק א'

מדגסקר הוא האי הרביעי בגודלו בעולם (לאחר גרינלנד,פפואה ובורנאו). הוא נמצא באוקינוס ההודי כמה מאות ק"מ מזרחית למוזמביק שבדרום מערב אפריקה. כ- 50% מתושביה נוצרים

קרא עוד »

לוח זמנים של כוכב

כדור הארץ קיים כ-4.6 מיליארד שנה. היקום קיים כ- 13.7 מיליארד. קשה לנו מאוד להעריך פרקי זמנים ארוכים כל כך, כשאנחנו חיים בסך הכל 100

קרא עוד »

טוב למות בעד עצמנו

בגוף האדם יש כ-37 טריליון תאים (37,000,000,000,000) המחולקים לכ-200 סוגים שונים. כל התאים נוצרו מחלוקה של הזיגוטה, האיחוד בין תא הזרע המגיע מהאבא והביצית המגיעה מהאמא.

קרא עוד »