על מים מתוקים, ימת כנרת ויחסים בינלאומיים. כמה מים באמת מקבלת ירדן מישראל?

על מים מתוקים, ימת כנרת ויחסים בינלאומיים. כמה מים באמת מקבלת ירדן מישראל? / ד"ר מאור כהן

ב-21.10.18 הודיע מלך ירדן כי לא יחדש את הסכמי החכירה של השטחים הציבוריים בנהריים והשטחים החקלאיים במובלעת צופר בערבה. אלו שטחים ירדנים שנמסרו לישראל לצרכי עיבוד חקאלי, תיירות וביטחון שוטף. החלטת המלך נבעה משיקולים פוליטיים פנים ירדניים. בעקבות המתיחות הגואה בין ישראל לחמאס והנתק מול הרשות הפלסטינית, החליט המלך לממש סעיף בהסכם הלשום ולא לאפשר המשך חכירה ישראלית. התגובה המתלהמת לא אחרה לבוא וכבר הועלתה דרישה מראש הממשלה להפסיק להזרים מים לירדן. בהסכם השלום מ-1994 ישראל הסכימה לוותר על מי הירמוך ולהזרימם לירדן יחד עם 50 מלמ"ק (מליון מטרים מעוקבים) מים (המגיעים בעיקר מהכנרת. ב-2010 התחייבה ישראל להעביר 50 מלמ"ק נוספים (להגדיל את הכמות ל-100 מלמ"ק).

ירדן נחנקת. היא נחשבת למדינה ה-"שלישית הכי צמאה בעולם". אין לה מים, אין לה יכולת לייצר מים (אין לה גישה לים פרט לעכבה), וגם אם תתתפיל מים מהים האדום, אין לה יכולת לשנע אותם מהדרום אל ריכוז האוכלוסייה בצפון המדינה. היא לחלוטין תלוייה בישראל. לכן הפסקת הזרמת המים לירדן אינה על הפרק ולעולם לא תהיה. כמו גם ביטול הסכם השלום. בהיבט זה המלך סחיט (גם אם לא נפסיק את ההזרמה, אפשר לצמצמה). הוא מבין זאת והולך בין הטיפות (תרתי משמע). אם יבטל את הסכם השלום ייאבד את כוחו ואת אחיזתו בממלכה. אם יישמר אותו בצורתו הנוכחית, הוא מסתכם בפרוץ מרד ובמלחמת אחים, כפי שחווה אביו, חוסיין, בשנות ה-70.

גם ישראל נמצאת בדילמה. מצד אחד, מפלס הכנרת היום שובר שיא שלילי היסטורי. לא. לא מדובר רק בהתחממות גלובאלית, בצמצום כמות המשקעים, בהעברת מים לירדן. מדובר במדיניות כושלת רבת שנים של רשות המים ומשרדי הממשלה. הפסקת הזרימות בנחלים, שאיבת מי תהום לצרכי חקלאות, לצרכי שתייה ותעשייה, יחד עם סכנת המלחה, כל אלה הדליקו נורות אדומות לפני עשרים שנה. כמעט דבר לא נעשה למרות חוק המים (2004). וגם היום, הכלבים נובחים והשיירה עוברת.

מקור הגרף: רשות ניקוז ונחלים כנרת.
לאן כל זה הולך? לשום מקום. מה שהיה הוא שיהיה פחות כמה מ"ר של שטח שאף אחד לא צריך בנהריים. החקלאים הישראלים בערבה יסתדרו או שיחכירו קרקע באופן פרטי. כל השאר זה קשקשת של פוליטיקאים. הירדנים ימשיכו לקבל מים ואולי הכמות אף תעלה עקב הגירתם של מיליוני פליטים סורים לשטחה של ירדן. ירדן אמנם תלוייה בישראל, אך ישראל זקוקה למלך. נוח לה השקט התעשייתי ארוך השנים המגיע מכיוון הממלכה. רוב הירדנים הם פלסטינאים והם כבר מדברים בגלוי על הדחתו של המלך והפיכתה של ירדן למדינה פלסטינית. ההאשמים, השולטים בממלכה לא יוותרו בקלות. אף על פי שלישראל יש אינטרס שירדן תהפוך למדינה פלסטינאית, אליה יסופחו בסופו של דבר גם ערביי הגדה המערבית, היא לא תהיה זו שתיזום. פגיעה באספקת המים עלולה להצית מהומות בממלכה ולהפיל את השלטון ההאשמי. לא בטוח שזו חזית שישראל תרצה להתמודד איתה כרגע. לכן היא מוכנה לשלם את מחיר הוויתור על הטריטוריה ולהמשיך לספק לירדנים מים מהכנרת המתייבשת, ובקרוב אולי אף לחבר את הממלכה לרשת המים המותפלים שלה.

Facebook
Twitter
Email
LinkedIn

טוב למות בעד עצמנו

בגוף האדם יש כ-37 טריליון תאים (37,000,000,000,000) המחולקים לכ-200 סוגים שונים. כל התאים נוצרו מחלוקה של הזיגוטה, האיחוד בין תא הזרע המגיע מהאבא והביצית המגיעה מהאמא.

קרא עוד »

חיסוני mRNA

חיסון הוא רכיב ביולוגי המספק עמידות פעילה כנגד מחלה מדבקת מסוימת. הרכיב הביולוגי הוא לרוב גרסה מוחלשת, חומר מת או חלק קטן של החיידק או הוירוס

קרא עוד »