רפואת העתיד / ד"ר מתי כהן וד"ר מאור כהן

מקור: ויקיפדיה

התקדמות המחקרים המדעיים והרפואה מתרחשת בקצב מסחרר. עם זאת קשה להצביע על פריצת דרך מדעית אשר תשנה את המצב מן הקצה אל הקצה ותגרום לנו לחיות לנצח. החידושים הרפואיים, המחקרים הגנטיים והביולוגים הם מגוונים. החל מפריצות דרך בחקר הסרטן, דרך רגנרציה של אברים, וכלה בהדפסת אברים פגומים במדפסת תלת ממדית.

רגנרציה היא היכולת להצמיח איבר גדום, חסר, מחדש, בדומה לשממית המאבדת את זנבה ומגדלת אותו מחדש  (או האקסולוטל המקסיקני המסוגל לגדל גם גפיים-בתמונה). שערו בנפשכם גידם או נכה המסוגל להצמיח את איבריו הפגומים מחדש ולחזור להשתמש בהם כאילו נולד איתם. מדוע בעצם בני אדם אינם מסוגלים לגדל מחדש איברים בעוד בעלי חיים אחרים כן? למה שלא ננכס לעצמינו את התכונות הגנטיות של ייצורים אלה?

הדפסת אברים היא עדיין בבחינת מדע בדיוני, אך דבר זה כבר בוצע ונוסה על בעלי חיים. שימוש במדפסות המחליפות את הדיו בתאים חיים. התאים "מודפסים" על דגם ספוגי תלת ממדי של איבר ומייצרים את האיבר לפי הדגם. בטכנולוגיה זו הצליחו כבר לייצר לב פועם תוך שימוש בתאי גזע ה"מתוכנתים" לבנות את האיבר הדרוש.

העתיד צופן לנו חידושים נוספים: ישנם כיווני מחקר המנצלים את יכולת הוירוס להחדיר חומר תורשתי לגופנו. הוירוס יהונדס כך שהחומר הגנטי המזיק בוירוס יוחלף בעותק תקין של גן פגום אצל אדם מסויים החולה במחלה גנטית.  האדם יודבק בוירוס והוירוס יחדיר את הגן התקין וכך ירפא את האדם מהמחלה הגנטית. דבר זה נוסה כבר ויש הצלחות, אך גם כמה כישלונות. הבעיה העיקרית היא חוסר השליטה במיקום בו הוירוס מחדיר את הגן. דבר זה עלול לגרום לנזקים לחומר התורשתי ומכאן הדרך לסרטן קצרה.

חידושים רפואיים אלו הם אמנם מרתקים, אבל הם שלב אחרון במלחמה במחלות. במוקדם או במאוחר בני האדם יאלצו להבין כי לטיפול במחלה, טרם הבאתה אל שדות המחקר ואל בתי החולים, יש שלב טרום טיפולי. שלב מניעתי. כיום, ניתן למנוע חלק גדול מהמחלות הפוגעות במין האנושי. ישנן גישות שונות המונעות מאינטרסים שונים, ממחקרים סותרים בנוגע למניעת מחלות, כמו מתנגדי חיסונים, ויש רק להצטער על כך. מאידך, יש מי שטוענים שהמצב הטבעי של האדם הוא ללא התערבות רפואית חיצונית, וכי מי שנגזר עליו למות ממחלה קשה, בסך הכל ממלא את תפקודו החברתי הקשור בשמירה על נפח אוכלוסייה פרופורציונאלי על פני כדור הארץ. מכיוון שמדובר בגישה פילוסופית, נותיר אותה לפילוסופים.

 

Facebook
Twitter
Email
LinkedIn
Gerd Altmann

על מדע ופסאודו מדע

לאחרונה נשמעות עוד ועוד טענות על כך שהמדע המודרני הוא בבחינת כת, דת חדשה, שהוא מושא לקונספירציות, ניסיון להפיץ שקרים, וכי יש אלטרנטיבות למדע בהן

קרא עוד »